In februari 2019 heb ik mezelf als vrijwilliger aangemeld bij Voedsel1000, een initiatief van de provincie Noord-Brabant om mee te denken over de Brabantse voedselketen tot 2030. Het leek me interessant, sowieso omdat voedsel me altijd wel interesseert. Maar wat precies verwacht werd was me nog niet duidelijk. Nu, 1,5 jaar verder, wel. Na heel intensief te hebben samengewerkt met 4 andere vrijwilligers is er een kleine publiekscampagne opgezet met als doelstelling het terugdringen van voedselverspilling. Hieronder een stukje tekst uit onze campagne die de naam www.watrestje.nu heeft gekregen. En ja, voor het logo ben ik -als ontwerper- aan de slag gegaan.
Het kost niets en levert heel veel op
“34 kilo per persoon per jaar verdwijnt toch nog in de container. Dat is wel erg veel. Dus door deze bewustwording kunnen we gezamenlijk dat getal omlaag brengen. Je hoeft alleen maar een keer in de koelkast te duiken en op te maken wat er ligt. Zo simpel is het. De uitdaging is met name bedoeld om met restjes voedsel iets nieuws te maken zodat iedereen smakelijke, nieuwe recepten te zien krijgt. Maargoed, ook een verschrompeld appeltje dat je lekker opbakt is al een recept hoor, leg de lat ook niet té hoog. Naast deze uitdaging hebben we ook een goed doel gekozen bij Watrestje.nu. Mocht je toch geen tijd hebben maar wel iets goeds willen doen, dan kun je via de website doneren aan de Voedselbank. Op de website www.watrestje.nu staat hoe.”
Een aantal bekende Brabanders heeft filmpjes opgenomen met een restrecept en inmiddels worden er dagelijks nieuwe recepten geplaatst op de Facebook-pagina van Watrestje.nu. Nu maar hopen dat onze inzet daadwerkelijk iets oplevert en veel navolging krijgt.